Dyrektor
przedszkola, b?d?cy pracodawc? dla zatrudnionych w placówce pracowników
pedagogicznych i niepedagogicznych, ponosi odpowiedzialno?? za stan bezpiecze?stwa
i higieny pracy, a tak?e za zdrowie podleg?ych mu pracowników. Odpowiedzialno??
ta wynika z przepisów zarówno Kodeksu pracy, jak irozporz?dzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych
przepisów bezpiecze?stwa i higieny pracy.
Z uwagi na panuj?c? od
kilku miesi?cy epidemi? koronawirusa COVID-19, wskazane jest wprowadzenie
nowych zasad okre?laj?cych post?powanie w miejscu pracy, które b?dzie
minimalizowa?o ryzyko zara?enia pracowników oraz rozprzestrzenienia si? wirusa.
Warto pami?ta?,
?e rozporz?dzenie Ministra Edukacji Narodowej zawiesi?o prowadzenie zaj??
wychowawczych i dydaktycznych, jednak?e nie zwolni?o pracowników szko?y i
przedszkola ze ?wiadczenia pracy. Dyrektor placówki mo?e – na podstawie art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych
rozwi?zaniach zwi?zanych z zapobieganiem, przeciwdzia?aniem i zwalczaniem
COVID-19, innych chorób zaka?nych oraz wywo?anych nimi sytuacji kryzysowych – w okresie zawieszenia zaj?? powierzy?
nauczycielom inne zadania, takie jak np. pomoc uczniom w samodzielnej pracy w
domu. Wskazane jest, aby równie? pracownicy samorz?dowi, których charakter
wykonywanych zada? pozwala na prac? zdaln?, ?wiadczyli j? w?a?nie w takim
trybie. Cz??? obowi?zków wykonywanych przez pracowników szko?y i przedszkola wi??e
si? jednak z konieczno?ci? przebywania na terenie placówki (dotyczy to m.in.
personelu sprz?taj?cego, konserwatora, palacza), dlatego te? dla tych
pracowników wprowadzona powinna zosta? nowa procedura okre?laj?ca zasady
post?powania na terenie zak?adu pracy.
Za wzgl?du na
przenoszenie si? wirusa drog? kropelkow?, nowe zasady bezpiecze?stwa i higieny
pracy powinny obejmowa? kwestie przede wszystkim takie jak dezynfekcja r?k oraz
sprz?tów, u?ywanie r?kawiczek ochronnych czy ograniczanie przebywania kilku osób
w jednym miejscu. Pracownicy powinni zosta? niezw?ocznie poinformowani o
wprowadzeniu procedury oraz zapoznani z nowymi przepisami.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320),
- rozporz?dzenie
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26
wrze?nia 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpiecze?stwa i higieny pracy
(Dz.U. z 1997 r. poz. 844 ze zm.),
- rozporz?dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w
sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu o?wiaty w
zwi?zku z zapobieganiem, przeciwdzia?aniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020
r. poz. 410 ze zm.),
- ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwi?zaniach zwi?zanych z
zapobieganiem, przeciwdzia?aniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zaka?nych oraz wywo?anych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374
ze zm.).