Dyrektor
przedszkola, będący pracodawcą dla zatrudnionych w placówce pracowników
pedagogicznych i niepedagogicznych, ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa
i higieny pracy, a także za zdrowie podległych mu pracowników. Odpowiedzialność
ta wynika z przepisów zarówno Kodeksu pracy, jak irozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Z uwagi na panującą od
kilku miesięcy epidemię koronawirusa COVID-19, wskazane jest wprowadzenie
nowych zasad określających postępowanie w miejscu pracy, które będzie
minimalizowało ryzyko zarażenia pracowników oraz rozprzestrzenienia się wirusa.
Warto pamiętać,
że rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zawiesiło prowadzenie zajęć
wychowawczych i dydaktycznych, jednakże nie zwolniło pracowników szkoły i
przedszkola ze świadczenia pracy. Dyrektor placówki może – na podstawie art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych
rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – w okresie zawieszenia zajęć powierzyć
nauczycielom inne zadania, takie jak np. pomoc uczniom w samodzielnej pracy w
domu. Wskazane jest, aby również pracownicy samorządowi, których charakter
wykonywanych zadań pozwala na pracę zdalną, świadczyli ją właśnie w takim
trybie. Część obowiązków wykonywanych przez pracowników szkoły i przedszkola wiąże
się jednak z koniecznością przebywania na terenie placówki (dotyczy to m.in.
personelu sprzątającego, konserwatora, palacza), dlatego też dla tych
pracowników wprowadzona powinna zostać nowa procedura określająca zasady
postępowania na terenie zakładu pracy.
Za względu na
przenoszenie się wirusa drogą kropelkową, nowe zasady bezpieczeństwa i higieny
pracy powinny obejmować kwestie przede wszystkim takie jak dezynfekcja rąk oraz
sprzętów, używanie rękawiczek ochronnych czy ograniczanie przebywania kilku osób
w jednym miejscu. Pracownicy powinni zostać niezwłocznie poinformowani o
wprowadzeniu procedury oraz zapoznani z nowymi przepisami.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320),
- rozporządzenie
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26
września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(Dz.U. z 1997 r. poz. 844 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w
sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w
związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020
r. poz. 410 ze zm.),
- ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374
ze zm.).