System motywacyjny stosowany w przedszkolu „Pod lipami” w Wiosce
Nagrody:
- pochwały
- stawianie za wzór
- zabawa ulubioną zabawką
- przydzielanie znaczka za poprawne zachowanie
- medal dobrej zabawy
- odznaka sympatycznego przedszkolaka
- list do rodziców
- pochwały przed grupą
- przedszkolak tygodnia – np. dyżurny, pomocnik
- skuteczne wprowadzanie rad w życie
Eliminowanie zachowań niepożądanych następuje poprzez stosowanie konsekwencji takich jak:
- przestrzeganie zawartych umów np. gdy kłócicie się o zabawki, nie bawi się nimi nikt zadość uczynienie wyrządzonej krzywdzie
- naprawienie szkody
- krzesełko do myślenia
- czasowe pozbawienie czasowego przywileju
- zabawy ulubioną zabawką
- przestrzeganie kodeksu przedszkolaka
OTO KILKA RAD NIE TYLKO DLA POCZĄTKUJĄCYCH RODZICÓW PRZEDSZKOLAKÓW
- Wyjdźcie z domu na tyle wcześnie, by po drodze do przedszkola mieć czas na rozmowę i nie poganiać malucha w zdenerwowaniu.
- Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, jednak nie za długo, by nie przedłużać trudnego rozstania
- Płaczącemu brzdącowi powiedźcie, że teraz pocieszy go pani, ponieważ Wy musicie spieszyć siwe do pracy, by równi szybko wrócić po niego przed końcem przedszkolnych zajęć.
- Wspomnijcie, że czekają na niego inne dzieci, które chcą się z nim pobawić i nowe zabawki.
- Pamiętajcie, że wszystkie dzieci, gdy tylko znajdą się w sali, włączają się w zajęcia, wspólne, zabawy, posiłki, rysowanie, śpiewanie, spacery – dlatego nawet przez minutę nie pamiętają o smutku.
- Jeśli minęło już sporo czasu, a sytuacja się nie zmieniła, dobrze by któreś z was wzięło kilka dnia urlopu. Będzie wtedy możliwość, aby wyciszyć negatywne emocje oraz stopniowo przedłużyć pobyt dziecka w przedszkolu. Wtedy łatwiej zaakceptuje nową sytuację.
- pytajcie wychowawczynię lub dyrektora przedszkola, czy możecie choć jeden dzień towarzyszyć swojemu dziecku w zajęciach.
- Ale nawet najlepiej przygotowane do pójścia do przedszkola dzieci mogą mieć trudności z adaptacje, przejawiające się w większości przypadków płaczem, często niechęcią do jedzenia, czasami gorączka i wymiotami. Należy wtedy przyjrzeć się bacznie sobie, gdyż obawy i niepokoje członków rodziny, rodziców, dziadków i opiekunów mogą w sposób nieświadomy być przelane na dziecko i tym samym utrudnić proces adaptacji przedszkolnej.