CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
2 .Diagnozowanie i rozwijanie zdolności wielorakich dzieci.
3 Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru: dobroć, empatia, otwartość ,zaradność, odporność emocjonalna, kreatywność, wiara we własne możliwości ,umiejętność współdziałania.
4. Stymulowanie całościowego ,harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
5.Propagowanie zdrowego stylu życia w domu i w przedszkolu.
6. Stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym
7. Głębokie poszanowanie osobowości dziecka , zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych.
8. Wspomaganie rodziny i pomoc w wychowaniu dzieci, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
9. Systematyczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dzieci.
10. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji.
11. Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na terenie gminy.
12. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym – promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju dziecka.
Nasze przedszkole jest ogólno dostępną placówką publiczną .Posiada dwa oddziały do których uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
W przedszkolu zatrudnione są osiem nauczycielek profesjonalnie przygotowane zawodowo. Dwie posiadają stopień awansu nauczyciela dyplomowanego, dwie mianowanego, pozostałe w trakcie realizacji stażów.
Przedszkole ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Co roku prowadzona jest modernizacja pomieszczeń, grupy doposażone są w pomoce dydaktyczne.
Specyfiką przedszkola jest wspomaganie edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Placówka pełni w równej mierze funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Oferta zajęć dodatkowych w przedszkolu spełnia potrzeby dzieci i oczekiwania rodziców. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
• swobody myśli, sumienia i wyznania,
• aktywnej serdecznej miłości i ciepła,
• spokoju i samotności, gdy tego chce,
• odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
• snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
• indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
• pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
• wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
• wspólnoty i solidarności w grupie,
• aktywnego kształtowania kontaktów specjalnych i otrzymania w tym pomocy,
• zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
• pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
• nauki, informacji, badania i eksperymentowania,
• nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
• doświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
• zdrowego żywienia,
• Pasowanie na przedszkolaka,
• Mikołajki
• Spotkanie Wigilijne
• Choinka z Mikołajem
• Z babcią i dziadkiem
• Bal karnawałowy
• Wołanie Ziemi
• Akcja” Sprzątanie świata”
• Rodzinne spotkanie- Dzień rodziny
• Radosny czas- niespodzianki dla dzieci
• Sport to zdrowie –spartakiada
• Witaj szkoło – pożegnanie przyszłych uczniów
System motywacyjny stosowany w Przedszkolu Publicznym w Wiosce „Przedszkolu pod lipami”
- pochwały : indywidualne , przed grupą
- stawianie za wzór
- zabawa ulubioną zabawką
- przydzielanie znaczka za poprawne zachowanie
- medal dobrej zabawy
- odznaka sympatycznego przedszkolaka
- list do rodziców
- pochwały skuteczne wprowadzanie rad w życie
- przydział funkcji
- przed grupą
- przedszkolak tygodnia – np. dyżurny, pomocnik
- oklaski
Eliminowanie zachowań niepożądanych następuje poprzez stosowanie konsekwencji takich jak:
- przestrzeganie zawartych umów np. gdy kłócicie się o zabawki, nie bawi się nimi nikt
- zadość uczynienie wyrządzonej krzywdzie
- naprawienie szkody
- krzesełko do myślenia
- czasowe pozbawienie przywileju
- zabawy ulubioną zabawką
- nieprzestrzeganie kodeksu przedszkolaka
- upomnienie ustne
- poinformowanie rodziców o zachowaniu
- brak nagrody
System diagnozowania osiągnięć dzieci
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka ,bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników,
- wspomaganie rozwoju
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- półroczna ocena realizacji założonych celów zadań, analiza ,wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci ,praca według indywidualnego programu,
- dokumentowanie wyników obserwacji.
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy
BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- materiałów reportażowych(zdjęcia ,film ,strona internetowa itp.) rozmów
SYSTEM OBSERWOWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
- przeglądy, lustracje i monitoring wybranych obszarów pracy nauczycieli
- realizowanie dodatkowych zajęć
- obserwacja prowadzonych zajęć
SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
- zebrania grupowe,
- dni otwarte dla dzieci nowo przybyłych,
- indywidualne rozmowy podejmowane z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- uroczystości w przedszkolu
- prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
- organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
- włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
- konkursy, wycieczki
- angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i poszczególnych grup
Misja przedszkola
Wspólnie z rodzicami chcemy stworzyć takie przedszkole, w którym wszyscy będą mieli szansę pełnego rozwoju. Wartości, którymi się kierujemy to radość z osiągania sukcesu, umiejętność współdziałania, wzajemne poszanowanie, w tym niepowtarzalność każdego z nas.
Nas zespól wyróżnia potrzeby ciągłego doskonalenia się, konsekwencja w dążeniu do celu, umiejętność wspólnej pracy oraz radość tworzenia.
2. Nauczyciel dba o zaspokajanie podstawowych potrzeb biologicznych i psychicznych dziecka.
3. Relację nauczyciela z dzieckiem cechuje empatia.
4. Nauczyciel jest autentyczny w okazywaniu swoich uczuć.
5. Nauczyciel dostrzega niepowtarzalność wychowanka i nie porównuje jego osiągnięć z innym dzieckiem.
6. Nauczyciel uznaje dziecko z odrębną osobę mającą zalety i prawo do wad.
7. Nauczyciel budzie wiarę dziecka we własne możliwości i stymuluje jego dążenie do osiągnięć.
8. Nauczyciel dąży do wyzwalania w dziecku swobody i samodzielnej aktywności.
9. Nauczyciel jest rzetelny i aktywny w pozyskiwaniu informacji o rozwoju dziecka i jego zaburzeniach rozwojowych.
10. Nauczyciel zakorzenia dziecko w wartościach i zasadach tak, aby umiało korzystać z wolności według obowiązujących społecznie norm.
11. Nauczyciel jest autentycznie zaangażowany w podejmowane działania pedagogiczne, ma świadomość, że niewykorzystanie wiedzy, umiejętności i działania jest działaniem nieprzyjaznym dziecku.
- Zasada indywidualizacji – oparta na założeniu, że każde dziecko ma indywidualny tok rozwoju i swoistą specyfikę, stąd wynika odmienność stosowanych metod..
- Zasada podmiotowości – wybrana metoda adresowana jest do dziecka, a nie dziecko przypisane metodzie..
- Zasada indywidualizacji – dziecko również musi chcieć pracować daną metodą.
- Zasada przyjemności – dziecko musi odczuwać przyjemność z podejmowanej działalności.
- Zasada plastyczności – metoda może ulec modyfikacji zgodnie z potrzebami dziecka.
- Zasada stopniowania trudności.
- Zasad aktywności – samodzielne odkrywanie, doświadczanie, analizowanie i syntetyzowanie.
Nauczyciele
- aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola,.
- podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy,.
- współpracują w grupach- wspólnie wybierają i modyfikują programy, układają i realizują plany miesięczne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki,.
- doskonalą swoją wiedzę zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach,.
- wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy,.
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola,.
- dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Warunkiem prawidłowej współpracy i pełnej realizacji celów, zadań i funkcji przedszkola jest pozyskiwanie do współpracy rodziny, podstawowego środowiska wychowawczego dziecka .Zgodnie współdziałanie obu tych środowisk może zapewnić właściwe warunki prawidłowego wychowania i pobudzanie rozwoju dziecka. Współpraca w naszym przedszkolu rozwija się na zasadzie wzajemnego życzliwości oraz partnerstwa.
Dobra współpraca nauczycieli z rodzicami, wzajemna akceptacja i zrozumienie powodują wzrost rangi przedszkola ,dają szansę rozwoju inicjatyw społecznych na rzecz placówki ,a przede wszystkim procentuje w efektach oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych.
Integralną częścią przedszkola są więc rodzice. Podstawą sukcesu działalności zespołu jest dobrze układająca się współpraca z rodzicami. Nadrzędnym celem jest tej współpracy jest dobro dziecka, stąd staranie o ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego.
1. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
2. Mówią otwarcie swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
3. Bez pośrednio rozmawiają z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
4. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
5. Rodzice w sposób [pozytywny wypowiadają się na temat przedszkola.
6. Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach :\pomoc finansowa, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
Urzędem Miasta i Gminy Skępe( akcje , konkursy, sprawy organizacyjne) – zapraszanie władz do udziału w wydarzeniach przedszkola
- Komendą Powiatową Policji- bezpieczeństwo,
- Strażą Pożarną- bezpieczeństwo,
- Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną,
- Miejsko –Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie,
- Szkołą Podstawowa im. g. Zielińskiego w Skępem
- Przychodnią Zdrowia,
- Nadleśnictwem Skrwilno
1. Prowadzenie zajęć terapeutycznych
2. Prowadzenie zajęć logopedycznych
3. Teatrzyk przedszkolny
4. Organizowanie przeglądu piosenki przedszkolnej – Piosenka na cztery pory roku
5. Zajęcia sportowe
Wizja przedszkola
• znali samych siebie – własne możliwości, swoja wartość, indywidualne uzdolnienia,
• Lubiki siebie i innych,
• wierzyli w siebie – umieli pokonywać trudne sytuacje,
• potrafili nazywać uczucia towarzyszące im w różnych sytuacjach oraz nabywali umiejętności radzenia sobie z uczuciami negatywnymi,
• rozumieli uczucia innych,
• byli swobodni w relacjach z dorosłymi, umieli bronić własnych racji i słuchać ze zrozumieniem innych,
• mieli poczucie partnerstwa, równego i sprawiedliwego traktowania siebie nawzajem,
• dotrzymali zawieranych umów,
• nabyli umiejętności ocenienia siebie i innych bez krytykanctwa,
• byli wrażliwi i tolerancyjni,
• umieli współdziałać i współpracować dla osiągnięcia wspólnego celu.
W sferze poznawania i kształtowania postaw chcemy, aby nasi wychowankowie
• umieli myśleć – działać twórczo, a nie odtwórczo,
• czerpali radość z tworzenia,
• rozwijali wyobraźnię,
• odkrywali zależności między zjawiskami w środowisku przyrodniczym, społecznym i technicznym,
• polubili samodzielne poszukiwania informacji, ich gromadzenie i prezentację,
• umieli analizować i syntetyzować, wykorzystując wcześniejsze doświadczenia i wiedzę,
• potrafili wyrażać siebie poprzez aktywność ruchową, plastyczną, werbalną, muzyczną i mimiczną,
• rozwijali mowę w zasobie słownictwa i swobodnej komunikacji,
• lubili samodzielnie manipulować, konstruować, przekształcać i doświadczać.
W sferze organizacji i zarządzania zależy nam, aby:
• kadra pedagogiczna posiada la najwyższe z możliwych kwalifikacji do wspomagania rozwoju dzieci, zgodnie z ich indywidualnym potencjałem,
• wszyscy pracownicy przedszkola mieli świadomość współuczestnictwa w procesie wychowania i rozumieli znaczenie postaw naszych wychowanków,
• kadra pedagogiczna wykorzystywała nowatorskie metody pracy z dziećmi, nieustająco dbając o własny rozwój, doskonalenie warsztatu pracy i podnoszenia kwalifikacji,
• organizacja pracy przedszkola odpowiadała potrzebom rodziców wychowanków,
• rodzice naszych wychowanków mieli poczucie współuczestnictwa we wszystkich istotnych sprawach dotyczących funkcjonowania przedszkola,
• relacje miedzy organami przedszkola były oparte na zasadzie partnerstwa, zaufania, współodpowiedzialności i współpracy.
W sferze współpracy z instytucjami dążymy do:
• promowania przedszkola i jego osiągnięć w lokalnym środowisku,
• organizacji i uczestnictwa w między przedszkolnych konkursach o charakterze lokalnym,
• współpracy z organizacjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny,
• prowadzenie konsultacji diagnostycznych i terapeutycznych dla naszych wychowanków,
• podejmowanie inicjatyw w zakresie pedagogizacji rodziców poprzez ich uczestnictwo w spotkaniach z psychologami, lekarzami i nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej.
W sferze doskonalenia własnego dążymy do:
• podnoszenia jakości pracy przedszkola we wszystkich sferach jego funkcjonowania z wykorzystaniem różnych narządzi ewaluacyjnych,
• doskonalenia warsztatu pracy kadry pedagogicznej i jej umiejętności poprzez różnorodne formy warsztatowe i szkoleniowe,
• dostosowania organizacji pracy przedszkola do potrzeb środowiska lokalnego.
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- prezentacji dokonań dzieci( występy, konkursy, wystawy)
- kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności wychowawczej ,opiekuńczej i kształcącej oraz innej działalności statutowej przedszkola
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców